
In de galerie van Lori Haigh in San Francisco hing een schilderij van
Guy Collwell. Eerst hing het in de etalage, maar iedere dag het eierstruif van de ruit wassen werd zo lastig voor Lori. Kennelijk nam iemand aanstoot aan het tentoongestelde: een drietal Amerikaanse soldaten die neerkijken op gestalten met kappen op en elektriciteitsdraden aan hun lichaam. Je zou zeggen dat ze daar wel aan gewend zijn inmiddels. Het schilderij werd binnen opgehangen, waarna afgelopen donderdag een man op de deur van de galerie klopte en Lori in het gezicht stompte toen ze naar buiten kwam.
Lori heeft de tent gesloten, vooral omdat de politie niet van plan bleek haar te beschermen. De
website van de galerie is nu op zwart, de tentoongestelde kunst is geëvacueerd en Lori zit thuis. Horen wij daar het geluid van brandstapels, in de verte?
Link
update

Dit is het aanstootgevende schilderij. Mooi is anders, dat geef ik toe, maar de artiest had het dan ook achteraf toegevoegd aan de tentoonstelling, als directe reactie op het nieuws over de martelingen in Abu Ghraib. Vroeger maakte hij meer politiek getinte comics, deze tentoonstelling was er echter een van rustig en abstract werk.
Het on-line kunstmagazine
CIRCA pleegt in
dit stukje een wat vuile aanval op Lori Haigh. Zij blijkt in 2002 1,2 miljoen dollar van de Amerikaanse katholieke kerk te hebben ontvangen omdat ze in haar jeugd door een priester misbruikt zou zijn. Kennelijk een reden voor de (alufoliepetjes op!) Ierse publikatie om er eens flink op los te insinueren. En ze jatten ook nog de bandbreedte van ene
Fennimore Cooper, die haar
hier nota bene juist verdedigt. Gotspe hebben ze wel, die tofelemonen.
# posted by willem : 12:44 a.m.